listentojtt@gmail.com (06 81352638)

Afstudeerproject: Pop-Up Kaarten (2021)

Voor mijn afstudeerproject heb ik vijf maanden gekregen om bij een bedrijf aan een vraagstuk te werken en een eindproduct op te leveren. Ik ben aan de slag gegaan voor KWR Water Research Institute; een bedrijf wat onderzoek doet naar de stedelijke waterketen. In eerste instantie zou ik voor hen een bedrijfsfilm produceren dat bestond uit een combinatie van animatie en beeld. In mijn eerste weken daar kwam ik erachter dat de reden waarom ze een bedrijfsfilm wilden was omdat het een bedrijf is met veel verschillende gebieden waarnaar ze onderzoek doen, en ze deze graag wilden communiceren naar hun stakeholders. Waarna we op de volgende onderzoeksvraag zijn gekomen:

Hoe kan KWR op een visueel slimme manier communiceren richting (potentiële) opdrachtgevers over de aanwezige focusgebieden binnen het onderzoeksinstituut?

Om hierachter te komen ben ik gaan zitten met het communicatieteam en hebben we de 14 expertisegebieden teruggebracht naar 6 focusgebieden. Vervolgens ben ik in gesprek gegaan met experts binnen deze zes focusgebieden om inhoudelijk meer over het focusgebied te leren en te kijken welke visuele uiting bij dit bedrijf zou kunnen passen.

Na veel moodboards en brainstormsessies ben ik bekomen op pop-up kaarten; een informatieve kaart met een speels pop-up element waar beknopt op kan worden beschreven wat het focusgebied inhoud, om te kunnen geven aan verschillende stakeholders op bijvoorbeeld conferenties en beurzen.
Met dit project heb ik mijn Communicatie en Multimedia Design studie bij de Hogeschool Utrecht kunnen afronden met een 8.